Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van jeroen en marieke stam - WaarBenJij.nu Great Ocean Road - Reisverslag uit Melbourne, Australië van jeroen en marieke stam - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road

Door: jeroenenmariekestam

Blijf op de hoogte en volg jeroen en marieke

24 November 2011 | Australië, Melbourne

G'day everyone

Weer even een zonnig verslag...jaja het is hier 30 graden..Echt heerlijk.

Hmm...Een week geleden hadden we een campertje gehuurd, echt zo'n roestbak. Bij aankomst viel de schuifdeur er al uit..geen goed teken dus. Twee duitsers voor ons gingen van elk krasje en deukje een foto maken, maar dit was voor ons in ieder geval geen optie! Dan zouden we namelijk bezig blijven. Maar goed, de bus startte in iedergeval, dus dat was dan wel weer positief.
We hadden alvast wat eten en drinken meegenomen, zodat we deze koud in de koelbox konden leggen.
Na wat hantekeningen zetten (dat je zeg maar niet als een idioot gaat rijden) begon Jeroen aan het stuur. Eerst even tanken en toen gingen we ($50 dollar armer) opweg naar Salisbury. Gister hadden we de route al uitgeprint, dus dat moest dan toch wel goed gaan. Maja de eerste straat die we in moesten bleek uiteindelijk niet eens te bestaan. Een heerlijk begin uiteraard. Na drie keer omgedraaid, gekeerd en door rood gereden (we zaten in het centrum en dan ook nog gelijk links rijdend) hadden we besloten om buitenom Adelaide te gaan rijden. Dit ging harstikke goed. Vervolgens reden we in een keer richting de Spains Road. En daar zagen we uiteraard het huis van m'n vader. De buurvrouw (ze heet MRS M. Cereto) vertelde dat ze twee jaar geleden ook al 5 mannen had gesproken. Ze vertelde kort over vroeger.
Het huis zelf was oke. De achtertuinw as een puinhoop..maar de bekende brievenbus (die opa heeft gemaakt) stond er nog. Ook herkenden we de watertank. Vervolgens zijn we nog even naar het stationnetje gereden 'Chidda'. Deze was gesloten wegens werkzaamheden.

Na het zien van de omgeving zijn we verder gereden naar het stadje Salisbury. Daar hadden we nog wat eten gehaald en Jeroen een doos met bier.

De route van dinsdag was:
Adelaide - Salisbury
Salisbury - Adelaide
Adelaide- Murray Bridge
Murray Bridje - Keith.
Totaal gereden: 295 km.

We kwamen uiteindelijk aan op een camping in the middle of nowere.
So be it. S'nacht was het bok en bok koud in de camper. Niet normaal. Het regende ook nog eens..Pff..

De volgende dag zij we van Keith naar Mount Gambier gereden. Wel via de kust. Bij de kust had je een aantal kleine plaatjes: kingston, robe en beachport, maar dit stelde eigenlijk weinig voor. Mount Gambier staat bekend om de blue lake (zie foto vorig verslag). Was erg mooi en indrukwekkend.
Hier en daar zie je in de stad al wat kerstversiering en hebben we onze eerste kerstman gespot...Een echt kerstgevoel hebben we alleen nog niet, vanwege het mooie weer.
Wederom weer in ons campertje geslapen en wederom weer bok koud. We slapen allebei in een trui, met sokkken en ik nog een termoleggging, maar tevergeefs. We hopen dat het morgen wat beter is.

Dan de derde dag (donderdag). We hebben de volgende route gereden:
Mt. Gambier - Halls Gap
Ook zijn we nog op en neer gegaan naar Ararat. Totaal vandaag gereden: 318 km.
Halls Gap ligt midden in de Grampians. Dus het Wild loopt hier vrij rond. Dit merkte we vooral toen het wat donkerder werd. Kangaroo's en andere wilde dieren liepen over de camping. Echt gaaf hoor. Jeroen moest nog die nacht naar de wc. Hij klom uit de camper en toen werd hij opgewacht door een mega kangaroo. Moet je voorstellen dat zo'n beest ineens voor je neus staat. Ze hebben best wel grote klauwen, dus je kan niet al te dichtbij komen.
Voor de rest hebben we nog gewandeld ...een wandelroute van 1.5 km. Jeroen wilde niet meer:p
En daarna hebben we nog gegolft.
Om de dag af te sluiten gingen we nog even naar coles...en bij de kassa lag een bakje met snoep. Wij dachten dus: Ah, das gratis...Dus Jeroen pakte er twee en toen keek de juffrouw ons toch wel raar aan. Bleek nou: moesten we 1 $ per (inimienie) snoepje betalen..Pfff wat een afzetters.

Vrijdag zijn we de Great Ocean Road gaan rijden. Echt gaaf hoor. Al die bochten en zo langs het strand. Het regende wel een beetje, dus de wegen waar ook nog nat..extra voorzichting maar denk? Of toch niet? Ons busje begon heen en weer te slingeren, jeroen had even geen controle meer. Ik denk dat het aquaplanning was..maar goed het is goed afgekomen.Tussendoor kwamen we nog de bekende twaalf apostelen tegen. Het regende wel een beetje dus Jeroen was het zat. Vooral al die Japanners die vooraan staan om de mooiste foto's te schieten iriteerde hem nogal. Dus het was eventjes kijken en daarna verdergaan.
We hebben overnacht in Apollo Bay. Een klein stadje, stelt niet zoveel voor. Jeroen heeft trouwens de smaak te pakken met koken. Het liefst kookt hij elke avond. Hij kan al: pssta, pannenkoeken, aardappels, groenten, vlees en eieren koken/bakken:P
Tevens heeft hij een boek gekocht..Ja echt waar. Zijn tweede boek die hij ooit in zijn leven heeft gekocht.

De volgende dag zijn we naar Geelong gereden. Een stadje met winkels; heel standaart. We hebben even rond gelopen en we hebben allebei een ring gekocht. Die avond zijn we nog naar een nachtclub geweest 'eureka'. rond een uur of 4 terug en wederom niet geslapen vanwege de kou. We kijken er weer naar uit om weer in een gewoon hostel te slapen. Oja, en het regende zo hard vannacht dat het binnen in ons campertje ook regende..Pff

Maar goed, de afgelopen week hebben we zo rond de 2000 km. gereden. Het lijken kleine afstanden op de kaart. Maar vaak kom je maar een aantal auto's per weg tegen..

Op dit moment zitten we in Melbourne.
Daar schrijven we eerdaags ook nog een verslag over.

Cheers!

• 24 November 2011 - 19:35

Peter Paauw.:

Hoi Jeroen en Marieke, ik hoorde van jullie moeder dat jullie ver weg zitten.
    Ontzettend leuk en geniet er van.
    Ik las dat dat buurvrouwtje bij het ouderlijk huis van jullie vader zich die 5 mannen kon herinneren 2 jaar geleden.
    Al wordt ze 100 kan ze zich die mannen nog herinneren.
    Weet ik zeker. Nog heel veel plezier daar in Australie en de groetjes van Peter en Jacqueline uit Spierdijk.

• 25 November 2011 - 18:24

Annet Smits:

Hee jeroen en marieke,
    Wat een mooie foto's allemaal zeg!
    Een hele belevenis wat jullie aan het doen zijn.
    Ik had al een tijdje niet gekeken(sorry)
    Nog een hele mooie tijd samen, geniet ervan en nog bedankt voor jullie kaart.
    gr tante Annet

• 25 November 2011 - 18:26

Gerda Biersteker:

Ik vind het wat gaaf om jullie 2 in die sjieke bus te zien rijden! By the way rijdt Marieke ook? Of is dit een mannen klusje? Erg dapper van jullie om dit alles samen te ondernemen!