Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van jeroen en marieke stam - WaarBenJij.nu Alice Springs - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van jeroen en marieke stam - WaarBenJij.nu

Alice Springs

Door: jeroenenmariekestam

Blijf op de hoogte en volg jeroen en marieke

10 November 2011 | Australië, Alice Springs

De vlucht van 3 uur van Brisbane to Alice Springs verliep goed. Alles prima voor elkaar. We kregen zelfs een breakfast dat bestond uit een appel, thee, orange juich en yoghurt met musley. Dat laatste was uiteraard geen succes voor Jeroen. Hij houdt namelijk niet van die 'vieze dingetjes'
Eenmaal aangekomen op het vliegveld werden we netjes opgehaald en naar naar het hostel gebracht.
Rond een uur of 1 kwamen we aan. Het was een leuk, kleinschalige hostel: Alice Lodge. Gratis internet en ontbeid is natuurlijk ook niet verkeerd.Het ontbeid was alleen eeen beetje karig; het bestond uit brood en boter.
Het was die dag rond de 38 graden. Dus gelijk het zwembad ingedoken. De rest van de dag was dus wel relax. Later die avond zijn we nog naar de supermarkt (Coles) gegaan om wat eten en drinken te halen.

De volgende dag (zondag) moesten we de outbacktour regelen. De tour brengt ons naar de Uluru, Kata Tjuta en kings Canyon. Ook hebben we direcht een treinticket (The Gahn)geboek van Alice Springs naar Adelaide. Ze spreken hier van een 'legendarische trein'...dat zullen we dus nog wel zien. Wel is het een lange treinreis..24 hours.
We sloten de avond af met een drankje in het cafe. We zagen toen veel Abo's hangen/lopen. Ze stinken gigantisch...alsof ze al 10 jaar niet hebben gedoucht en bedelen om geld. Ze zeggen dan dat ze honger hebben. Zodra er dan een goedzak is die geld geeft halen ze uiteraard geen voedsel, maar wijn. Ze zien er trouwens ook eng eruit. Ze hebben een andere gezichtsvorming; heel apart. Maar goed...

Maandag: Eerste dag van de outback tour.
We werden rond 6 uur opgehaald, om richting Uluru te gaan. We zaten in een tourbusje met 15 andere mensen: Duitsers, Kiwi's en people from Swiss. We gingen zo vroeg weg omdat het ruim 500 km. rijden is. Met pauze erbij kwamen we 6 uur later aan in Uluru (Ayers Rock). Het was een warme dag, zo rond de 40 graden. Eerst kregen we te horen wat de planning van de dag was. Vervolgens gingen we naar het Culture Center. Dit was een Center waar je informatie kreeg over Abo's (Aboriginals): wat zij eten, hoe zij slapen, werken en omgaan met de natuur en uiteraard waarom de Ayers Rock zo belangrtijk is voor hen.
Ook had je een register waarin je je naam in kon schrijven als je (bewust) de Rock NIET beklimt. De Abo's hebben daar een hekel aan.
Na wat gegeten en gedronken te hebben, MOESTEN we onze waterflessen vullen. Het water in Australie is kort gezegd ranzig. Het is net zwembadwatr met al het chloor. Tevens is het dan wel weer goed voor je tanden haha. Maar goed, de waterflessen zijn bedoeld voor de wandeling om de rock heen. Jammer genoeg konden we de rock niet beklimmen, omdat de temeperatuur op zou lopen boven de 40 graden (en je hebt geen schaduw of een zacht windje).
De wandeling om de rock heen is ook 10km.lang. Dus vrj pittig met deze weersomstandigheden. We hebben er 2.5 uur over gedaan. Soms hadden we even een drinkpauze en gooiden we water over ons heen om even af te koelen. Uiteraard hebben we ook veel mooie foto's kunnen maken. Rond een uur of 4 waren we weer bij de bus aangekomen, waar we wat fruit en koel water kregen. Nadat iedereen was aangkomen (jaja ...wij waren als eerste) konden we verder richting onze camping.

De camping heette: sleeping with the stars. Ik denk dat het zo heette, omdat we buiten in de outside gingen slapen met alleen een slaapzak. Met al die vieze beestjes (maar ook slangen, dingo's etc.) was dat niet mijn ding. Wel uiteraard een wervaring rijker. Vandaag was het dus een prachtige dag, waarbij we de Ayers Rock hebben bewonderd en iets hebben geleerd over de Abo's. We sloten de dag af met een drankje en gingen rond 10 uur naar onze slaapzak.

Dinsdag:
De wekker ging om 04.00 uur. Er waren duidelijke regels: voor 4.45 eten, anders heb je pech en om stipt 5 uur ging de bus rijden. Het hielp wel, want iedereen was optijd.
Dus om 5.00 uur reden we richting een uitkijkpost. We gingen de zonsopgang bekijken met de Ayers Rock in het zicht (vandaar dat we zo vroeg uit bed moesten). Echt prachtig is dat. Veel mooie foto's gemaakt. Jeroen die werd alleen een beetje moe (en dit keer niet van een biertje en te weinig slaap) van al die vliegjes. Ze zitten constant op je...echt heel iritant. Maar goed..
Vervolgens moesten 50 km down under rijden om bij de Kata Tjuta te zijn.
We gingen hiken. Dit betekent dat je een route gaat lopen over rotsen. Je kon kiezen of je de korte route (5 km.) ging lopen of de lange (7.5 km.)..Enja..wij kozen uiteraard voor de lange route, want je..wat is nu 7.5 km? Gister hebben we de 10 gedaan. Dit viel nog behoorlijk tegen. Niet alleen was er erg warm, maar ook het lopen over rotsen is iets heel anders dan lopen op een zandweggetje...maar al met al hebben we er van genoten. Er waren verschillende uitzichten om prachtige foto's te maken. Dus geen spijt van de lange route.
Vervolgens allemaal bezweet en al de bus in...om weer 200km. te rijden naar onze volgende camping waar we tevens weer in onze slaapzak in de outside gingen slapen. Wel hadden we een heerlijke bbq met kameel en kangaroo vlees (het eten is erg goed tijdens deze tour..veel vers fruit en verse groentes).

Woensdag:
De laatste dag van onze tour, maar zeker niet de minste. De Kings Canyon stond op het programma. Wederom ging de wekker weer om 4 uur...(ja het kan ook als je op vakantie bent)om een zonsopgang bij de Kings Canyon te zien. De meeste mensen zeggen hier dat de Kings Canyon indrukwekkender is dan de Ayers Rock. We zullen het zien....
En ook wedernom was het vandaag hiken. De eerste kilometer was erg zwaar, het was stijl omhoog klimmen...en dat weer in 40 graden. Maar goed ...het uitzicht was adembenemend. Even een korte drink pauze...en weer verder lopen. De rotsen van de Kings Canyon zijn heel mooi van kleur, oranje, bruin, rood...erg mooi om te zien. Na ongeveer ander half uur lopen hadden we een zwembad...(een plekje waar al het water bij elkaar komt). Jeroen moest uiteraard even afkoelen in het water, samen met de andere jongens.
Daarna was het nog 2 uur lopen. Het was namelijk een tocht van 3.5 uur.
Gelukkig was dit wel de laatste wandeling..de meeste waren nu wel uitgeput.
Rond een uur of 1 waren we klaar en gingen we nog lunchen. Waarna we 500 km. met de bus richting Alice Springs moesten rijden.

Als afsluiter van de avond gingen we met zijn allen dineren. Dit was in Alice Springs. Een leuke afsluiter, met een gezellige groep mensen.

Over een paar uurtjes gaan we met de trein naar Adelaide. We komen a.s vrijdag daar aan.
De foto's van Alice Springs zetten we volgende week op de site, omdat de lokale computer niet zo best is.

Bye bye

• 10 November 2011 - 08:24

Joop En Ali:

Waarschijnlijk kunnen jullie je nu pas voorstellen wat de grootte van het land is. Prachtige trip naar de highlights. Zelfs wij hebben nog nooit in de sterrensuite geslapen. Veel plezier verder.
    Joop en Ali

• 10 November 2011 - 15:12

Linda :

Zo wat een avonturen beleven jullie ook daar zeg! Echt super zo'n ervaring! Nou Marieke ik vind het knap van je dat je het durf hoor in de buitenlucht slapen met al die beesten! Nou geniet er nog lekker van hier is het ijskoud!

Liefs, Linda

• 10 November 2011 - 20:49

Florance:

heeej marieke en jeroen , leuk jullie verslag :D heel veel succes nog
    xxx florance

• 12 November 2011 - 12:05

Kim En Jim:

Hey Marieke en Jeroen, aan jullie verslagen te lezen vermaken jullie je prima. Geniet van alle mooie dingen die jullie hebben gezien en nog gaan zien. Veel plezier en en geniet van de warmte, want het is hier koud.

Kus Kim en Jim